PROSINEC 2013

Napsano prosinec 2013. Ceny, odkazy a sem tam něco dalšího aktualizováno duben 2015.

V Kanade jsme uz jeden rok a dva mesice. Na Vanoce se chystame domu, ale jeste se docela na rychlo rozhodujeme odletet na par dni na Havaj. Vse planujem na posledni chvili. Jak dlouho stravime na jakem ostrove jeste nemame uplne jasno. Moc penez nemame, protoze letime do CR a musime pocitat s nejakou financni rezervou na pobyt tam. Planujeme spat v aute nebo ruzne venku. Na jidlo si zajdem sem tam, jinak si uzivame krekru a ovoce.

0. DEN - OAHU

Kolem sedme vecer vyletame z Bellinghamu. Planovany prilet do Honolulu je v 00:05.

1. DEN - OAHU - plaze, ananasy a loco moco

V 00:30 si vyzvedavame rezervovane auto a odjizdime z letiste. Stavujeme se ve Walmartu, kde se nam nedari koupit ani mapu ani pekne cerstve ovoce a jedeme na vyhlidku na Honolulu, kde by melo byt mozne prespat v aute (1). Diky za tip, Kajo a Zdeno :)

Vyhlidku nachazime, ale bylo to o nervy. System jednosmerek v Honolulu je pomerne sileny, sehnat docela dobrou mapu nam taky chvili zabralo. Ale dali jsme to. Kolem treti rano jdeme spat a s vychodem slunce se probouzime.

Mirime do centra a prochazime to pres Kuhio Beach park na Waikiki Beach (2). Vsude je vanocni vyzdoba. Hledame kam na snidani a nechame se nalakat na vejce se slaninou a livanci za $5. Docela by se to dalo nazvat pajzlem s cinskou obsluhou. Ale na jidle se neda nic zkazit a neomezene mnozstvi kavy nam prijde vhod:) Nemá wifi.

Projdeme par obchudku, koupime tricka v Hard Rock Cafe Honolulu a mirime pro povoleni na kempovani, coz je kapitola sama pro sebe - kempovani. Zabijeme asi hodinu chozenim po administrativnich budovach, abychom ziskali povoleni, ktere nakonec ani neporidime. Rozhodneme se to vyresit nejak za pochodu a jedeme smer Dole Plantation (3) (http://www.dole-plantation.com),  ananasovou plantaz, ktere se nemuzeme dockat:)

Plantaz je fajn, ananasova zmrzlina s kousky ananasu je bozska, ale tim nase nadseni docela konci. Strasne moc lidi, predrazene suvenyry (vse vypada super, ananas na sto zpusobu, ale maly balicek gumovych medvidku za $8 nas netankuje). Na zadnou z atrakci (4) nejak nemame naladu, zastupy americkych turistu na dvacetiminutovou jizdu vlackem nas nelakaji (pry ani ta jizda za moc nestoji, a je asi hlavne pro deti. Ale pruvodce pry behem jizdy informuje o zajimavych faktech o plantazi). Projdeme si prostor, ktery je pristupny bez placeni, Filip cosik hebli s fotakem a ja jdu jeste jednou zkoumat suvenyry. Lakaji me hodne. Ale kdybychom pokupovali od kazdeho trochu pro celou rodinu, tak tam nechame min $100. V mistni restauraci/grilu zkousime s Filipem na pul Loco Moco (5) – vypada to nic moc, ale je to dobre:)

Mirime dal na North Shore, uz je kolem ctvrte odpoledne a rozhodujeme se prvni sjet do kempu, abychom zjistili, jestli mame kde spat nebo ne. (Po nasem hodinovem byrokratickem kolecku v Honolulu, jsem se konecne dostala na wifi a taky nam z kempu odepsali, ze k nim povoleni na kempovani z Honolulu nepotrebujeme a volno maji.) Cesty zacinaji byt vice opustene, vsude krasna priroda, palmy, plantaze, zelen a temer zadne stopy po zbesilych turistickych a preplnenych mistech. Siroko daleko nic, sem tam kun a palmy a dorazime do kempu Mokuleia ( Camp Mokuleia). Kancelar uz ma zavreno, ale nocni hlidac je ochotny, platit budem v hotovosti, takze nas do kempu vezme. Jsme tam my a jeste jeden stan. Platime $18 na osobu/noc. Za kempovani docela dost, ale maji dokonce teple sprchy v budove. Takze spokojenost.

Z kempu se vydavame do mesta Haleiwa, ktere je momentalne centrem svetovych surfarskych zavodu (6).  Prekvapuje nas, ze jde o malou utulnou vesnicku se starymi domky. Zadne hotely a resorty. Skocime do mistniho (a taky jedineho na celem North shore) obchodu. Nakupujem ananas, banany, papayu na snidani, nejake pivka a vody, drogerii a neco na dalsi dny. Jedeme na veceri do mistniho vyhlaseneho baru (a doporuceneho hlidacem v kempu) Haleiwa Joe's. Z pulky docela fancy restaurace, v druhe pulce predevsim bar a vic hospodske prostredi. Ceny lehce nadprumerne, ale co uz:) Usedame v hospodske pulce a davama si havajsky Mai Tai  a jeste nejaky drink. Na jidlo zkousime jarni rolky a salat se steakem. Oboji vyborne. Dezertu odolavame a mirime zpet do kempu, kde si natajnacku ve stanu davame pivo (v kempu se nesmi pit, maji nejakou dohodu s Bohem nebo tak neco :) ).

2. DEN - OAHU - surfari a nezapomenutelne Haiku Stairs

Plan byl vstat brzo at stihneme pofotit neco pekneho za vychodu slunce. Mobil stavkuje, budik nezvoni, tak lehce zaspime. Ale uzivame si zdravou snidani, pobihajici kohouty a mirime dal pres Haleiwu na Sunset Beach Park, kde by mel vrcholit Svetovy surfarsky zavod. Bohuzel prijizdime pozde. Mel trvat jeste dva dny, ale ocividne to stihli rychleji a vidime jak sklizi zazemi a divame se na vyvesene vysledky.

Popojizdime kousek dal na Banzai Pipeline, kde by za tri dny mely zacit dalsi zavody. Tady vidime, jak zazemi teprve stavi. My se vyplazneme na plaz, je nadherne, plaz je super. Cachame se ve vlnach a nadsene pozorujeme surfare. Trosku jiny level:D

Cestou si od trhovkyn kupuji cerstvy kokos a zastavujem v Kualoa Regional Park, kde obedvame ananasy a papayu. Pohadka:) Dal mirime do mestecka Laie (7), kde z dalky vidime mormonsky palac a v mestecku hledame, kde se muzem pripojit na wifi, abychom naplanovali, co dal. Usedame v prijemnem surfarskem fastfoodu, ale Filip si dava akorat koktejl. Rozhodujeme co dal, predevsim ohledne naseho dalsiho cile cesty, Haiku Stairs

Haiku Stairs (8) (popis cesty) - Prudky hike po hrebeni hory po starych uzkych shodech, ktere vedou k satelitum postavenych v roce 1942. Bohuzel nas prekvapila odpoledni oblacnost, takze z vrcholu jsme nevideli nic. Ale kazdopadne jeden z nejlepsich zazitku a o duvod vic se vratit na Oahu - hike na vychod slunce. :) ( návrat zrealizován, viz Havaj 2014). Kdo rad zakazane ovoce a je aspon trosku ve forme, jdete tam:) Zpatky dolu jsme dosli za tmy, bereme to pres Kailua Bay, kde se na plazi sprchujeme a pak zapadame nabrat sily ve Starbucks. Teply caj a cokolada nam prijdou vhod. Unava se zacina projevovat. Ohledne prespani se nam nechce vymyslet nic noveho neznameho, jsme cca 30 min od zname vyhlidky na Honolulu, tak dojizdime tam. Schazime se tam mistni particky mladych a jeste neni moc pozde, tak jich tam je docela dost. Ale usiname jak mimina:)

3. DEN - OAHU - krasne vyhledy a Waikiki

Rano opet travime s krasnym vyhledem na Honolulu a mirime rozchodit unavene nohy z predchoziho dne na Koko Crater (9) (10). Krater na jehoz vrchol (368 mnm) vedou stare koleje. Nic moc dlouheho, ale strme to je dost, takze jsme se docela zapotili. Potkame zde docela dost lidi, ale pro hodne z nich to vypada na rutinni rozvicku.

Bunkry jsou zarostle a pografitovane, ale je tam krasny vyhled. Kyc vsude kam dohlednes:) Trasa nam trvala neco mezi 30-40 min. (Ale klucina za nama to vybehl za 12min).

Dale se vydavame na vyhlidku k majaku, Makapuu Point. Autem jsme tam za chvili, bereme jen vody a mirime k majaku (11). Cesta lehce stoupa, ale nic sileneho. Mijime matky s kocarky ci lidi na elektrickych invalidnich vozicich. Trasu ujdeme rychleji, ale kochame se nahore krasnym vyhledem. Dohledneme i na Koko krater, kam jsme pred chvili vysplhali.

Pokracujeme zpatky smer Honolulu, ale cestou stavime v Hawaii Kai Town Center. Mame chut na smoothie a pruvodce udava tipy, ze tam pry nejake dobroty budou. Vybirame si jakousi organickou prodejnu, kde nam umixuji cerstvou ovocnou dobrotu a Filip si dava jeste salat s pitou a kurecim masem. Mnam. Kales Natural food Vyvalujeme se na Waikiki beach a odpocivame. Slunko zaslo za mraky, takze pro me je koupani nemyslitelne, je asi jenom 25 stupnu, takze zima:D Filip takova lama jako ja neni a uziva si vody:) V chytrem pruvodci se docteme, ze na Wakiki beach by se mela po setmeni konat zdarma Hula hula show. Konkretne primo za sochou bozskeho Duke Kahanamoku (12)

Po koupani mame do show jeste docela dost casu, tak to bereme pres sprchu, auto a nejaky ten kus zvance. Nechce se nam nic hledat naslepo a tak opet davame na pruvodce a na levny tip v Rainbow Drive-in. Jdeme pesky mimo hlavni turisticke cesty a najednou se ocitame mezi jednoduchymi domky domorodcu. Uplne jina Havaj nez ta 15 minut odtud na Waikiki beach. Je tu utulno. Dojdeme do jakesiho havajskeho fastfoodu a ocividne se ocitame v historicky uznavane a zname restauraci. Je to pajzl jak cip:D Sedi se venku u plastovych stolu, u okynka si objednate, co chcete, mrsknou vam to na plastovy talir a jite. Ceny velmi prijemne. Za dobu, co sedime, se tady auta pro objednavky sebou stridaji jak na bezicim pasu. Je tady i suvenyr obchodudek s tricky a dalsimi hebly s logem. Ja si davam nejaky testovaci talir - kus smazene ryby, smazeneho kureciho rizku a hovezi maso s ryzi a salatem. Je to jak z ceske jidelny:) Filip si dava sandwich=burger. Ale bez zadnych postranich blbosti. Naprosta pohoda. Ale litujeme, ze jsme si nedali loco moco, ktere vypada lakaveji. Davame si pak jeste kavu sebou. No... tak hnusne kafe, jsme dlouho nemeli:D Ale tak nejak nam to nevadi a klidne bychom sli do tohoto podniku znovu. Tohle nas bavi:)

Se zpozdenim dorazime na Hula show. Hraje tam hudba a tanecnik a tanecnice tam tanci. Sedime na trave pred podiem, dopijime hnusnou kavu a mame se naprosto skvele:) Havajska hudba nam nic moc nerika, a hula show vypada pomerne klidne (nejedna se o ony slicne divky s kokosy na prsou ve strapate sukynce). Ale je to skvele autenticke pohodove zakonceni na ostrove Oahu:) Jeste udelame par nocnich fotek, projdeme si nocni obchody a cosik pokoupime a jedeme do tretice vseho dobreho na vyhlidku.

Co jsme nestihli nebo nechteli stihnout na Oahu, ale urcite stoji za to:

Haiku Stairs - musime tam vysplhnout znovu na vychod slunce. Tentokrat uz snad uvidime vic:)  (zrealizováno zima 2014)

Pearl Harbor- nic co by nas primarne lakalo, je to docela drahe - vse dohromady, nebo si muzete koupit zvlast vstup na cca tri hlavni "atrakce". Pocitejte, ze to zabere cely den.

surfovat - urcite ale v klidnejsim obdobi, na vlny pro profiky si netroufame:)

Diamond Head - krater hned u Honolulu, placene, vyhled na Honolulu. My si to nahradili Koko Craterem

Hanauma Bay - pry nejlepsi snorchlovani, placene, omezeny pocet mist - vyplati se prijet hned rano (7,8?). Pak uz nezaparkujete, takze vas tam nepusti. Snorchlovaci vybaveni se asi vyplati pujcit ve meste, nez na miste

4. DEN - BIG ISLAND  - Waipio a uzasna Mauna Kea

Brzo rano preletame z Honolulu do Hila, Big Island, pujcujeme si auto, delame vetsi nakup a vyrizujeme si povoleni na nocleh (Tentokrat je to o neco jednodussi, ale $20/noc/osoba se nam nelibi, tak kupujeme pouze jednu noc a zbytek se rozhodneme vyresit narazove) a ficime smer Waipio valley (13)

Par mil za Hilem to vemte pres Onomea scenic drive. 4milova trasa po vedlejsi ceste s krasnymi vyhledy. Celkem to z Hila do udoli trva neco pres hodinu. Na miste se nachazi vyhlidka smerem dolu do udoli.

Jsou zde hlidaci, kteri vam ochotne daji tipy na vylet na plaz, k vodopadum ci protejsi stranu udoli. Cesta je kratka, ale velmi prudka, prumerny sklon 25stupnu, misty pry az 45stupnu. Z pujcovny mame jeep, ale mame cas a chceme se projit. Prudkou cast sbihame cca za 15 min, pak to je jeste tak 10 min k plazi po rovince(tento usek cesty je uz docela off road).K plazi vede zpevnena cesta, ale pousti zde pouze 4 wheel drive vehicles.

Udoli a plaz s cernym piskem je nadherna. Ocean je docela divoky, ale blbneme ve vlnach. Mit vice casu, tak bychom vyuzili moznosti vysplhat na protejsi stranu udoli. Ale nekdy priste. Cesta zpatky trva o neco dele, komu by se moc nechtelo, tak nam nekolik aut nabizelo svezeni. Ale nebylo to nic hrozneho. Nahore jsme do 30 minut.

Cestou zpet to bereme pres mestecko Honokaa, ktere vypada spis jako westernove mestecko. Zastavujeme, fotime a jdeme do mistni kavarny pro kavu sebou. Tato kavarna/kino nas nadchne a nejradsi bychom tady nekde zustali, prespali, zasli si do kina a uzivali si jejich kavy, delane pres manualni espressovac.  ( zrealizováno v zimě 2014)

Ceka nas dalsi cesta, Filip uz je nateseny jak maly, tak jedeme dal na Mauna Kea (14). Na vrcholu se nachazeji obrovske hvezdarny, ktere bohuzel nejsou pristupne verejnosti. Pry je to jedno s nejlepsich mist pro pozorovani hvezd, protoze naprostou vetsinu roku je tady jasno. Mraky jsou pod vrcholem. Nikde okolo neni zadne mesto, ktere by narusovalo tmu svetelnym smogem a diky poloze temer na rovniku, muzete videt vic hvezdnych souhvezdi nez jinde. Od Waipio valley do visitor centra na Mauna Kea to trva cca hodinu a pul (60mil).http://www.ifa.hawaii.edu/info/vis/

Ze zelene dzungle se ocitame ve vnitrozemi a cim bliz jsme cili, tim mene zelene vidime. Dojizdime do Visitor Center Mauna Kea (2 804 mnm) (15) ,  kde se alespon 30 min aklimatizujeme na mistni podminky. Vrchol je ve 4205 mnm, coz uz nekomu muze zamotat hlavu. Posvacime a hlavne si domluvime odvoz na vrchol. Mame sice pujceny jeep s pohonem na vsechny ctyri, ale pujcovny zakazuji jet tuto trasu. Navic auto muze mit GPS, takze by na to opravdu mohli prijit, ze jsme porusili podminky. Ukecavame tedy tri Rakusaky a vezeme se s nimi. Na to jak vsichni vyhrozuji, jak je cesta off roadova, tak jedeme po krasne asfaltce. Pouze zacatek cesty je lehce drkotavy. Na vrcholu jsme ani ne hodinu pred zapadem slunce. Obhlizime mistni observatore, fotime pomalu zapadajici slunce. Na uplny zapad “vybehneme” na uplny vrchol Mauna Kea. Nadmorskou vysku lehce pocitujeme, takze i u tak maleho kopecku se zadychavame. Takovy zapad slunce je naprosto nepredstavitelny. Je to nadherne a temer nepopsatelne. Barvy se meni od zlute, pres vsechny odstiny oranzove, cervene, modre, fialove. Snazime se tu silenost zachytit na fotkach, tak snad se zdarilo. Kdyz se vsichni dokochame tak sjizdime zpatky k navstevnickemu centru, kde se loucime s Rakusaky.

Navstevnicke centrum je mala budova, kde je pritmi, promitaji se filmy, prednasi a rikaji zajimavosti. Muzete si tady koupit horkou cokoladu nebo caj za cca $1 a venku si to zalijete pripravenou horkou vodou. Je tu i mikrovlnka, kde si muzete ohrat vlastni svacinku nebo si koupite cinskou polevku. Je tady krasne utulno. Venku chystaji hvezdarske dalekohledy, tak koukneme na Mesic a neco dalsiho. Veskery tento program je zdarma.

Na dnesni noc mame zakoupene povoleni ke kempovani v Isaac Hale Park (16)

Za cely den jsme meli uz tolik zazitku, ze necekame zadne dalsi. Jsme unaveni, tak uz chceme byt na miste. Ale cesta vedouci k tomu parku v naproste tme, nas probudi az az. Nikde nikdo, vsude kolem jen dzungle. Cesta se zuzuje cim dal tim vic, stromy jsou cim dal blize, koreny stromu se derou na cestu. Pripadame si jak na konci sveta a ne na ceste k oblibenemu parku. Na ceste potkavame podivne tulaky, vypadaji zfetovane. Uz myslime, ze jsme zabloudili a zaciname byt nervozni. Cesta vypada jak z hororu a dokonce i ma flegmaticka duse, si zacina predstavovat, jak nas tam nejaky gang zastavi a nekam odvlece. Po par dalsich minutach desive cesty se ocitame na krizovatce a vidime, ze jsme spravne. Jsme uz skoro v parku. Tam objizdime parkoviste, hledame hlidace ci nejaky naznak kempu, potkavame skupinku lidi. Jsou mezi nimi deti a pes, tak doufame, ze to gang neni. Udelame jeste jedno kolecko a prijizdime k panovi sedicimu na aute, ktery vypada sesle a pije pivo. Vyjde najevo, ze to je nocni hlidac, tak nam kontroluje povoleni a ukazuje, kam muzem dat stan. Vidime jeste dalsi stan, tak jsme klidnejsi. Filip se jde jeste sprchovat, cimz se stave objektem hlidace, ktery ho pozoruje:D Jeste ze jsme tak unaveni, jinak bychom divnym pocitem jeste dlouho neusli;)

5. DEN – BIG ISLAND - sopky, kratery a lava

Rano se probouzime v krasnem zelenem parku, kousicek od plaze. Hororove to tady nevypada ani nahodou. Plaz je skalnata a ocean je pomerne divoky, takze na koupani to asi uplne neni. Ale surfari se zde schazi. Americka rodinka tady stanuje ve velkem a nafukuje si i bazen pro deti. Davame se do reci s Nemcem v duchodu, ktery cestuje po svete a stezuje si na $20 poplatek za povoleni stanovat. Jeste pred rokem to takto pry nebylo.

Cestou se stavujeme kouknout na lavou obalene stromy v Lava Tree State Monument (17). Park mame projity za chvilku, je to po rovince, pocteme si poucne cedule a ficime dal. Jet tu jen kvuli toho za to asi nestoji, ale kdyz to mate po ceste, tak prestavka dobra. ( na podzim 2014 byl park uzavřen, protože byl poničen tropickou bouří. Podle všeho byl v prosinci 2014 znovu otevřen).

V Hawaii Volcanoes National Park (18) jsme ani ne za hodku. Prvni jdeme do navstevnicke centra nechat si poradit. Strasne jsem chtela videt tekouci lavu, ale k me smule, lava zrovna netece. Aktualni info o lave. Respektive tece nekde v lese, ale tam nema nikdo pristup. Prvni si jdeme projit kratky Sulphur Banks Trail (2km round trip). Vidime i citime tady doutnajici siru. Sem tam nazloutly kamen nebo diry v zemi, z kterych jde para.

Dale pokracujeme na asi nejznamejsi trasu Chain of Craters Road (19). Behem cele cesty je nekolik trailu. Chvili jedeme divokou zeleni a za chvili se ocitame v depresivni cerne krajine. Je zde nekolik lavovych poli. Siroko daleko nic, cira devastace. Je to bozi. Prochazime se po lave, zkoumame a fotime. Pak zase mijime lesy, pak dalsi lavova pole a uz si blizime k oceanu, ke konci cesty. (20) Zde parkujeme a jdeme kousek primo k mistu, kde se lava ocita na ceste. Prochazime se po kopcich lavy a prekvapuje nas havajska husa Nene, ktere se asi moc nelibime, protoze nas honi a syci na nas.

Na zpatecni ceste jsme si jeste chteli projit jeden trail, ktery nam doporucili v centru, Pu’u Huluhulu, bohuzel se zacina zatahovat a mrholit, tak tento 4km round trip vynechavame. U navstevnickeho centra se jeste rozhodneme jit Devastation Trail (1,6km round trip). Jdeme pustinou, kde sem tam vykoukne nejaky stromek. Trail konci na vyhlidce na Kilauea Iki Crater (21).

Cestou zpet nas chyta dest tak dobihame do auta a mirime do kempu Namakanipaio (22). Postavime stan, at jsme pripraveni na vecer a mirime do Volcano Village na nejakou dobrotu. Zapadame do Lava Rock Café, kde si za prumerne ceny davame Loco Moco a Chilli bowl a poslouchame mistniho kytaristu. Kdyz se setmi, tak vjizdime znovu do vulkanickeho parku a mirime do Jaggar Museum (23). Odtud je krasny vyhled na Kilauea Caldera (24) a Halema’ uma’u krater. Pres den byste videli pouze dym vychazejici ze zeme. V noci uvidite rudou zari zpusobenou magmatem uvnitr sopky Kilauea. Tezko popsatelne a strasne zajimave.

6. DEN – BIG ISLAND - kava, kava, kava

Probouzime se do deste a tak rusime ranni vychazku na vychod slunce, nespechame a odjizdime z vulkanickeho parku. Mame vsak v planu se sem jeste nekdy vratit a podniknout vicedenni trail s prespanim nekde ve zdevastovane krajine.

Cestou to bereme pres oblast Ka’u (25) (26), kde se jiz objevuji kavove plantaze a farmy a zapadame na ranni kavu do jedne z mnoha. V Ka’u Coffee Mill ochutnavame ctyri druhy kavy, nekolik druhu makadamovych orechu. Bereme si kavu sebou a v desti se jdeme projit po plantazi, kde zkoukame jak roste kava, vidime banany, pomerance ci ananasy.

Jedem dal na plaz s cernym piskem a zelvami, Punalu’u Beach. Porad prsi, tak nachazime utociste v altanku. Seslo se tady par Havajanu, slavi advent a uctivaji Boha. Prinesli ovoce, ktere si muzeme vzit zdarma, maji tu kavu, hraji na kytaru, rozjimaji. A vsichni jsou strasne zhuleni:D Nejaky ten vzorek jointa nam taky nabizi a snad poprve v zivote litujeme, ze opravdu nehulime a odmitame. Chvili tu setrvame a jen nasavame mistni atmosferu. Perfektni zazitek. Kdyz prestane prset, tak obdivujeme obri morske zelvy, ktere tady opravdu na plazi jsou.

Zastavujem pak jeste nahodne na jedne farme, Ka’u Estate Coffee. Tady si fajne pokecame s milou pani a mirime na nejjiznejsi bod Havaje, ale take celych USA. Odvazlivci tady skakaji z utesu do oceanu, nekteri tady rybari. Cestou k nejjiznejmi bodu muzete odbocit a dostat se blize k plazi se zelenym piskem (27). Tato plaz je vsak ponekud odriznuta, a tak se tam bud muzete projit – cca 3 hodiny tam a zpet. Nebo se muzete svezt autem – ale kdyz vidime jak cesta vypada, tak ani nasim jeepem s pohonem na vsechny ctyri bychom si to netroufli.

Mirime na Kahaluu Beach park (29), kde planujeme nekde prespat. Cestou to ale bereme jeste pres Hookena Beach (28). Sjizdime po serpentinove ceste az k zatoce, v ktere se pry docela pravidelne schazi delfini. Havajcane tady opet maji nejakou rodinnou party a griluji a bavi se. Dojizdime do Kahaluu Beach park, a trochu necekane se poprve na celem Big Islandu ocitame v turisticke oblasti s resorty, nakupnim strediskem apod. V parku na plazi vecerime a popijime pivo u zapadu slunce. Jsou tady zachody, pitna voda a altan, v kterem Havajcani slavi narozeniny. Je tu veselo. Jsou tady i elektricke zasuvky a svetlo, tak tady nahravame fotky, zapisujem zazitky, planujem, co podniknout dalsi dny. Pres zavrenim parkoviste preparkujem asi tak 3 minuty odtud a spime v aute.

7. DEN – BIG ISLAND - jeste trochu kavy

Rano snidame v parku a zkousime se vydat smerem Captain Cook Monument. Sem muzete dojit bud pesky (30) nebo na kajaku. Mistni borci nam nabizi pujceni dvojkajaku na cely den za $60, po smlouvani za $50. To se nam moc nelibi, chceme tady stravit max dve hodky, tak se nam to nevyplati. Zasekneme se v zacpe, kvuli strihani stromu kolem cesty, tak trochu nadavame. Ale zklidnime se brzy na dalsich exkurzich po kavovych plantazich.

Prvni navstevujeme Holualoa Kona Coffee company (31) (32) , kde absolvujem self-guide tour s papirovym pruvodcem, kde jsou popsany jednotlive kroky. Na konci opet ochutnavame, kecame s pani, nakupujeme a jedeme.

Nasi kavovou exkurzi zakoncujeme v Hula Daddy. Krasne zazemi, mila obsluha, ochutnavame kavy a spolu s jednim dalsim parem jdeme na exkurzi, zdarma. Tato exkurze byla asi nejpoucnejsi ze vsech. Dokonce ochutname kavu prave uprazenou a bavime se s pani, ktera musi ochutnat, kazdou davku uprazene kavy, jestli je vse tak jak ma.

Vracime se do Kahaluu Beach park a pujcujeme se vybaveni na snorchlovani u mile a krasne slecny hned u plaze a maji v nabidce bryle s dioptriemi, tak jsem nadsena;) Rybicek a koralu je tady hromada.

Spat chceme co nejblize u letiste v Kona a utociste nachazime v Kekaha Kai State park (33)a spime v aute.

Co jsme nestihli na Big Islandu:

Tekouci lava  lava bohuzel netekla, i tak to stoji urcite za to, ale potece, tak tam budem:)

Podniknout turu pres noc ve Vulkanickem parku s prespanim v cerne lavove krajine. Trailu je tam plno, moc jsme jich nestihli. Tak priste to snad zvladnem i s noci.

Thurston Lava Tube - tunel z lavy ve vulkanickem parku

Waipio Valley - hike pres udoli na druhy kopec (zrealizováno zima 2014)

Zajit si na film do kina v Honokaa (zrealizováno zima 2014)

8. DEN - MAUI - Lahaina plna turistu a keporkaku

V 6:30 odletame malou cessnou caravan na Maui (34). Letadylko ma misto pouze pro 8 pazaseru. Pri odbavovani se musime zvazit se svym prirucnim zavazadlem. Pokud vazite vice nez 150 kg, tak vas nepusti. Trosku to s letadlem hazi. Ale je to jak jinak nez bozi.

V Kahului vyzvedavame auto a projizdime kolem kobliharny Crispy Cream, kde neodolame cerstve upecenym a jeste teplym koblizkum a ranni kave. Pohadka. Dojizdime do Lahainy (35), turistickeho mestecka. Informujeme se o pozorovani velryb (36) a kupujeme dvouhodinovou vypravu na clunu, ktery odplouva asi za 20 minut. Ocitame se na clunu s obtloustlymi americkymi duchodci a vyplouveme hledat keporkaky. Vidime a sledujeme dva keporkaky. Jeden je ativnejsi, ukazuje ploutve a tak. Cestou potkavame hejno (stado?) asi dvouset delfinu. Ti se neboji a pluji a skakaji tesne kolem clunu.

Po plavbe si prochazime mestecko, kde je asi milion turistickych kycovitych obchodu. Zastavujem se v obchode specializovanem na kavu a doutniky. Doutnikum vubec nerozumime, ale chceme koupit nejaky jako darek a tak si nechavame poradit od prodavace. Tak 60leteho cernocha s hlasem Morgana Freemana. Vysvetluje nam nejake rozdily, rika zajimavosti a mohli bychom ho poslouchat donekonecna:)

Davame si drinky a kureci a rybi sandwich a vyborne cibulove krouzky v Cool Cat Café (37), klasicke americke zrarne. Pri dezertu zdarma (na ulici jsme obdrzeli karticku se slevou) pozorujeme na obrazovkach zaznamy ze surfarske souteze na Oahu, kde jsme byli pred par dny.

Odjizdime z Lahainy a koupeme se na Launiupoko plazi. Pak uz to bereme jen pres obchod a pokracujem do Haleakala National park (38) do Hosmer Grove Campground. Teplota vecer klesla na krasnych 10 stupnu, tak se poprve muzeme poradne zahrabat do spacaku. Ve stanu vecerime a davame si lahvinku vina.

9. DEN - MAUI

Vstavame casne, abychom na vychod slunce byli na vrcholu (3055mnm). Kdyz dojedeme na parkoviste u vyhlidky, prekvapi nas temer plne parkoviste aut a davy lidi. Na zimu jsme pripraveni, ale vitr tu je opravdu silny a studeny. Par lidi tady pobiha v tenkych svetricich ci kratasech. Nezavidim. Nekteri maji pres sebe prehozene deky, jenom dobre. Kochame se, fotime. Je to krasne. Ale zapad slunce na Mauna Kea nas pohltil vic. Vydavame se do Haleakala parku na nejakou tu turu. Volime 16km prochazku (39). Ocitame se opet v mesicni krajine. Nikde nic. Sem tam jakasi zeleno stribrna rostlina.

Zpocatku je jeste trochu chladneji, ale pozdeji uz se citime jak v pousti. Slunko pali poradne. Svacinu si davame v Holua campsite. Je tady nepredstavitelny klid, ktery sem tam narusuje syceni hus Nene. Jedna me klovne do paty, ale jinak jsou docela plache.

Jsou zhruba dve hodiny odpoledne, tak mirime do hippie mestecka Paia (40).

Prvni se zastavujeme na Ho’okipa beach, kousek za mestem. Je tu zivo. Podle gentlemanske dohody, dopoledne patri surfarum, odpoledne kitesurfarum a windsurfarum. Vlny jsou divoke, ale je tu plno. Tak se kochame sportovci. Ve vode vidime i dve obrovske zelvy, jak relaxuji ve vlnach a mezi surfari. Jde na nas hlad, tak se vracime do centra Paia. Jsou zde dve hlavni ulicky, nejake obchody, restaurace a tak. V bio potravinach koupite ledacos, i tepla jidla. Jedine cemu neodolame je makadamovy kolac. Na veceri hledame neco tepleho a nejlepe za podprumerne ceny, cemuz mistni restaurace moc neodpovidaji. Nakonec najdeme Tortillas Burrito Company, malinky mexicky fast food. Tady si za $8 kupujeme asi nejvetsi burrito na svete, do ktereho si sami reknete, co chcete. Neuveritelne velka a vyborna porce, ktera me naprosto znici:D Posledni noc planujeme pobliz letiste v Kahului. Volime Kanaha Beach park (41). Z hlavni cesty odbocime smerem k plazi, hned jak to jde. Zadny zakaz kempovani tady nevidime. V lesiku vidime jeste jeden stan, tak stavime taky. Plaz vypada krasne, jemny bily pisek a nad hlavami nam letaji letadla. Davame si makadamovy kolac, ktery je uzasny. Jsme vzhuru dokud nekdo neprijde zavrit branu do parku a pak jdeme klidne spat.

10. DEN – MAUI - BELLINGHAM

Rano se balime a jedem se kouknout jeste kousek dal podel Kanaha Beach Parku. Zjistujeme, ze samotny park se zazemim, parkovistem atd se nachazi trochu dal. Zije to tady, je tady nekolik kempujicich skupinek, hezka zelena mekka trava a tak. Snidame, piseme pohledy, jedeme pres mesto a dobihame na nas let. (42) Trochu natesno, ale jsme tam. 10:50 odletame a na zal si davame v letadle dvakrat Mai Tai a usiname.

Co jsme nestihli na Maui:

Strasne moc veci:D

Road to Hana - znama scenicka cesta po pobrezi, jede se pomalu, hodne serpentin. Cestou plno vodopadu, vyhlidek, trailu. Urcite se nevyplati jet v jeden den tam a zpatky. Da se jeden den tam, druhy den zpet nebo nejlepe jeden den tam,prespat nekde po ceste a pokracovat dal kolem ostrova. Na urcity usek cesty kolem ostrova (JV cast) nesmi auta z pujcovny - ale podle infa z dubna 2014 je cesta naprosto vporadku a da se projet i Mustangem kabrioletem.

Haleakala park - trail pres noc ze sopecne mrtve krajiny do zelene dzungle (JV ostrova)

Seven Sacred Pools - vodopadky a male bazenky na JV ostrova

Molokini - prstencovy krater kousek od pevniny, poradaji se zajezdy lodi, snorchluje se tam a tak a vypada to krasne

OAHU/ BIG ISLAND/ MAUI - HAWAII - USA

(1) Vyhlidka na nocni Honolulu super - Puu Ualakaa State park (Nehoa st - Makiki st - Round Top Dr.)

(2) Parkujeme zdarma u parku hned vedle, prijezd z Kapahulu Ave.

Seaside bar and grill (2268 Kuhio ave.

(3) Z Honolulu na plantaz to trva cca 30 min. Zalezi jak moc se zaplantate v jednosmerkach.

(4) Muzete si vybrat ze tri atrakci - jizda vlackem $8,5, prohlidka zahrady $5, vstup do nejvetsiho bludiste na svete $6 (rekord v Guinessove knize z roku 2008).

(5) Loco Moco- Havajska specialita - ryze s plackou z mleteho masa (hamburgrove maso), na tom voli oko a cele prelite stavou z masa (gravy neboli ceske UHO).

(6) Vans Triple Crown of Surfing – specialni serie profesionalnich surfarskych zavodu. Tri zavody pro muze a tri pro zeny. Temer vsechny zavody probihaji na North Shore of Oahu, kde v zimnim obdobi dosahuji vlny az 15metru/50 stop.

Mai Tai - Tradicni havajsky drink - tmavy a bily rum, cosik pomerancoveho, cosik mandloveho a limetovy dzus, nekdy i ananasovy.)

(7) Laie, nachazi se zde 5. nejvetsi Mormonsky chram na svete ci nejvetsi havajske Polyneske kulturni centrum.

(8) Tato trasa je pro verejnost uzavrena, pokuta az $50 000. Oficialne. Neoficialne si hodne lidi, vzdycky najde nejakou cesticku :) Podrobny popis cesty v odkazu.  Dokonce se to objevilo v jakemsi seznamu, ktera mista navstivit, pred tim nez zemreme http://www.buzzfeed.com/ariellecalderon/surreal-places-to-visit-before-you-die.

(13) Posvatne udoli a misto, kde zili kralove. Natacel se zde konec filmu Vodni svet s Kevinem Costnerem.

(14) Mauna Kea je nejvyssi neaktivni sopka, nejvyssi hora cele Havaje a pokud bychom ji merili i pod hladinou more, tak je i nejvyssi horou sveta (10 205m).

(15) Z Waipio valley do visitor centra na Mauna Kea to trva cca hodinu a pul (60mil).

(16) Cesta z Mauna Kea Visitor center do Isaac Hale parku trva kolem hodiny a pul. Povoleni vyrizeno v Hilo. $20/noc/osoba. Nebylo doporucovano kvuli vyskytu podivnych lidi. Ale jako jeden z mala kempu ma nocniho hlidace.

(9) Auto jsme nechali zdarma na parkovisti Koko Head Regional Park.

(10) Nahore se nachazi bunkry z druhe svetove valky postavene k pozorovani pripadne invaze na jizni stranu ostrova Oahu.

(11) Cedule upozornuje, ze na teto trase nelze nikde dobrat vodu a ze mame mit tak 2 hodky na cestu tam a zpet.

(12) Duke Paoa Kahinu Mokoe Hulikohola Kahanamoku. (1890-1968) – havajsky plavec, petinasobny olympijsky medailista, herec a idol, ktery se zaslouzil asi o nejvetsi propagaci surfovani.

(17) Lava Tree State Monument - Vstup do parku vcetne parkovani je zdarma.

(18) Vstup u brany $10 na auto na 7 dni.

(19) Chain of Craters Road - 60 km round trip

(20) Cesta konci na miste, kde v roce 2003 lava vytekla i na cestu a tim ji zatarasila.

U parkoviste se nachazi jedna budka s chlazenymi napoji a suvenyry a dalsi budka s ruznymi informacnimi letaky. Trochu postudujem a jedem zpet.

(21) Kilauea Iki Trail je pry jeden z nejoblibenejsich. Okruh 6,4km vedouci kraterem.

(22) Ve vulkanickem parku se nachazeji dva drive-in kempy.

Kulanaokuaiki – zdarma, zadne rezervace, zadna povoleni. Bez zazemi, bez vody.

Namakanipaio – zachody, pitna voda, za $10-15/noc/stan.

(23) Jaggar musem – museum vulkanologie. Vstup zdarma.

(24) Kilauea – jeden z nejaktivnejich krateru na Zemi.

(25) Jsou zde dve hlavni oblasti pestovani kavy, Ka’u a znamejsi Kona. Z vypraveni na jedne farme, se dozvidame, ze Kona mivala nejlepsi kavy, ale ze v poslednich ctyrech letech ve vetsine soutezi vyhravaji kavy z Ka’u.

(26) Vetsina farem nabizi ochutnavky kavy, makadamovych orechu ci medu, zdarma. Na nekterych farmach se muzete taky zucastnit male exkurze po farme. Vetsinou taktez zdarma.

(27) Jsou zde mistni, kteri nabizeji svezeni svymi trucky za $10-$15/osoba. Platit nic nechceme, tak to kasleme.

(28) Hookena Beach - soukromy kemp – nepotrebujete zadne povoleni a lze rezervovat online.

(29) Parkoviste je zavreno mezi 23:00 – 7:00. Takze parkovani a spani v aute pres noc tady asi neprojde.

(30) Trail cca necelych 6 km travnatou cestou.

(31) Kolem Kony se nachazi stovky kavovych plantazi. Nektere jsme navstivili zkratka proto, ze byli po ceste a neco nas zaujalo, tak jsme odbocili.

(32) Holualoa Kona Coffee Company a Hula Daddy jsme si vycihli v pruvodci. Hula Daddy mel vyborne recenze na trip advisor a yelp. Nezklamal.

(33) Za odbockou na letiste pokracujeme dal po dalnici a na prvni odbocce do leva do parku odbocujeme. Je vecer a brana je zavrena. Parkujeme pred branou. Neni koho otravovat, je tu pusto

(34) Letime se spolecnosti Mokulele. Na internetu ma bohuzel mnoho negativni recenzi, predevsim kvuli 12 hodinovym zpozdenim apod. My letime na minutu presne, za krasnych 60$/os a mame jedinecny zazitek.

(35) Z letiste do Lahaina nam to trva cca 45 min.

(36) Pruliv mezi ostrovy Maui, Lanai a Molokai je oblibenym mistem velryb Keporkaku. Sezona na pozorovani je od prosince do brezna.

(37) Muzete si objednat obri burger s osmi vrstvami masa, syra a vseho. Pokud ho snite za driv nez 30 minut, mate ho za 50%. Ach ta Amerika.

(38) Haleakala Park – vstup $10/vozidlo/3 dny

Hosmer Grove Campground – zadne reservace, povoleni ci poplatky. Suche zachody a umyvadelko s vodou.

(39) Ranger nas upozornuje, ze mame pocitat s 8 hodinami. Zaciname na Sliding Sands Trail. Po 6,3 km z kopce odbocujeme na Halemau’u trail. Tento usek ma 2,6 km s lehkym stoupanim, spis rovinka. Po Halemau’u Trail jdeme 3,2 km a dochazime do Holua Campsite. Odtud nas cekaji nejtezsi 4, 2 km, kdy ¾ cesty je prudke stoupani. Jsme temer na vrcholu, ale jeste 1,8km k ceste, odkud stopujeme, aby nas nekdo vyvezl na vrchol, kde jsme nechali auto. Cely trail nam trval 5 hodin.

(40) Paia je na zacatku zname kochaci cesty do historickeho mesta Hana. Tento vylet zabere cely jeden den (pokud nehodlate delat vylety behem cesty), tak ho nechavame na priste.

Tortillas Burrito - 149 Hana Hwy, Paia, Maui, HI 96779

(41) V lesiku, kde mame stan jsou podivne vetve s ostrymi hroty, ktere propichuji boty a hlavne Filipovu nafukovaci karimatku. Tak pozor na ne.

Do parku bychom meli mit povoleni. Nemame nic a rozhodneme se to risknout. Stoji $5-8/osoba/noc.

(42) Na letisti musite projit jak klasickou prohlidkou zavazadel, tak take zemedelskou kontrolou. Asi jestli neodvazite nejake vzacne rostliny apod.